Preventie tegen wandelongevallen

Zeven preventietips voor wandelaars

Ga goed voorbereid op wandeltrip met deze preventietips. Zo verklein je de kans op een wandelongeval. Gebeurt er toch een ongeval, dan kom je met een van deze tips sneller tot een oplossing.

TIP 1 : Tochtplanning

Maak een tochtplanning die binnen de grenzen van je fysieke conditie en je technische vaardigheden ligt. Overmoed is een belangrijke oorzaak van wandelongevallen.

Rust regelmatig. Vermoeidheid is een belangrijke oorzaak van wandelongevallen. Neem elk anderhalf uur een rustpauze van 10 minuten. Tijdens de middag neem je een langere pauze van minstens een half uur tot een vol uur. Blijkt het onderweg allemaal wat zwaarder dan verwacht, stel dan je ambities bij en maak je tocht korter.  

Wijk nooit van het pad af. Je zal versteld staan hoe moeilijk het terrein wordt zonder pad. Loop je verloren, keer dan op je stappen terug tot op het punt waar je nog correct liep. Snij geen paden af. Als een pad echt te moeilijk wordt, keer dan terug en zoek een gemakkelijker pad.

Hou rekening met de weersomstandigheden. Eenzelfde bergtocht bij schitterend zomerweer of op een regendag met natte sneeuw is totaal verschillend. Download een weerapp op je gsm en raadpleeg tweemaal per dag het weerbericht. Annuleer zo nodig je wandeling of stel ze bij.

TIP 2 : Kledij en materiaal

Draag gepaste wandelschoenen. Op ruw terrein zijn goede zolen en een stevige ondersteuning van de enkels belangrijk. 

Neem altijd warme (regen)kledij mee. Ook bij zonnig weer: het weer kan plots omslaan of een tocht kan langer duren dan verwacht. 

Neem altijd een zaklamp mee. In een noodsituatie kan het al snel laat worden.

Neem altijd een reddingsdeken of lichte bivakzak mee. Je kan erin schuilen en in geval van nood kan je erin overnachten. 

Kledij in felle kleuren, een fluitje of een spiegeltje kunnen helpen om in geval van nood de aandacht van voorbijgangers te trekken. Een reddingsdeken heeft vaak een goudkleurige buitenzijde om de aandacht te trekken. Bekijk je rugzak eens nauwkeurig, er zit bij veel rugzakken een fluitje in de sluiting van de borstriem.

Reddingsdeken

TIP 3 : Eten en drinken

Neem altijd reserve eten en drinken mee. In een noodsituatie blijf je veel langer weg dan gepland. 

Voor een dagtocht neem je extra snacks met veel power mee. Voor een meerdaagse trekking voorzie je een extra dagrantsoen.

Drink anderhalve tot twee liter water per dag. Als je onderweg niet kan bevoorraden met drinkbaar water, neem dan voldoende water mee. Je kan ook een kleine waterfilter en zuiveringstabletten meenemen. 

TIP 4 : EHBO-kit en wandelapotheek

Thuis heb je allicht een kleine huisapotheek. Stel ook een EHBO-kit met wandelapotheek samen. Je moet daarbij afwegen wat je echt nodig hebt tegenover het gewicht en het pakvolume in je rugzak. Het is ook belangrijk om alles stevig en waterdicht te verpakken. Leg hem bij je wandelspullen zodat je hem altijd kan meenemen.

Alleen maar een EHBO-kit meenemen is niet voldoende. Je moet ook over de vaardigheden beschikken om hem te kunnen gebruiken. Het is een goed idee om op voorhand een (zelf) cursus eerste hulp te volgen.

EHBO-kit en wandelapotheek

Lees hier hoe je een EHBO-kit en wandelapotheek samenstelt en goed verpakt.

EHBO zelfstudie voor wandelaars

Lees hier over het aanbod van het Rode Kruis Vlaanderen: de gratis online videocursus, het  handboek en de app voor je gsm.

TIP 5 : Communicatie met de hulpdiensten

Zorg ervoor dat je steeds kan communiceren met de hulpdiensten, je verzekeringsmaatschappij en het thuisfront. Noteer hun telefoonnummers. 

Het noodnummer in België en de veel andere landen is het nummer 112. Maak je een verre wandeltrip, zoek dan voor alle zekerheid het plaatselijk noodnummer op via het internet voor je op reis vertrekt (zoek op ‘alarmnummer landnaam’). Zoek ook het telefoonnummer op van de Belgische ambassade via www.diplomatie.belgium.be/nl. 

In België is er een speciale 112 app die je kan downloaden op je smartphone. Als je die gebruikt, dan bel je meteen het juiste noodnummer. De reddingsdiensten ontvangen dan ineens ook je persoonsgegevens én de positie waar je je bevindt. Veel ander landen beschikken ook over zo’n app. Zoek hem even op in de Appstore of de Playstore en installeer hem voor je vertrekt.

Neem altijd een goed opgeladen smartphone mee zodat je de hulpdiensten kan bellen. Overweeg om ook een powerbank mee te nemen. In het buitenland waar je abonnement ontoereikend is kan je best een lokale SIM kaart kopen. 

In de bergen en in het verre buitenland is er niet overal GSM bedekking. Je kan dan overwegen om een Garmin Inreach met satellietcommunicatie aan te schaffen.

app 112 België

Download de 112 app op je smartphone via de Apple Appstore of Google Playstore.

Garmin Inreach Mini

Garmin heeft een uitstekende en relatief betaalbare oplossing voor wereldwijde satellietcommunicatie. 

Lees er meer over op onze gps pagina’s

TIP 6 : EPOC - Emergency Person Of Contact

Duidt een contactpersoon aan die je thuis kan bijstaan in geval van nood. Het is de persoon die door de hulpdiensten gecontacteerd wordt als je vermist bent of als je van thuis uit bijstand nodig hebt. Met een EPOC kan een rescue team kostbare tijd winnen.

Een EPOC wordt ook wel een ICE Contact genoemd (In Case of Emergency Contact).

Kies als EPOC iemand die kalm blijft, van aanpakken weet en makkelijk bereikbaar is.

Geef je EPOC een briefing voor je vertrekt, best op papier. 

– Samenstelling van het wandelteam 

– Planning en wandelroute 

– Auto’s, nummerplaten en indien mogelijk waar je zal parkeren

– Wanneer je denkt terug te zijn, wanneer de EPOC een rescue moet activeren

– Contactgegevens van de reddingsdiensten en je bijstandsverzekeraar.

Zo’n briefing lijkt een topzware onderneming die alleen geschikt is voor expedities, maar dat is niet zo. Ook voor een korte wandeling hebt je allicht de reflex om iemand te verwittigen als je erop uit trekt: ‘Ik ga een paar uurtjes wandelen, in die buurt, ik ben vanavond terug.’ 

Als je naar een gebied trekt waar er geen gsmbedekking is, dan is het een goed idee om satelliet communicatie te voorzien. In dat geval is het verplicht om een EPOC aan te duiden. 

Een EPOC thuis is noodzakelijk, maar ook een contact dichterbij is erg handig. In de bergen deel je je dagplan met de eigenaar van je pension of de beheerder van de berghut waar je vertrekt.

Als je een dagrtrip maakt, leg dan een briefje achter de voorruit van je wagen met je gsmnummer. Parkwachters kunnen je dan contacteren mocht je niet van je wandeling terugkeren en je wagen blijft ’s avonds als enige over op een lege parking.   

Auto

TIP 7 : Wandelverzekering

Neem een goede verzekering met de waarborgen die je wandelrisico’s voldoende dekken. Deze waarborgen worden doorgaans gebundeld als ‘persoonsbijstand’ in een reisverzekering. 

Dit zijn de dekkingen die je voor een wandelongeval nodig hebt:  

  • Opsporing
    Als je vermist bent, dan zal een heel team in actie schieten om je op te sporen. Kan je zelf de hulpdiensten verwittigen, dan is een opsporing niet nodig.
  • Redding
    De hulpdiensten komen ter plaatse en dienen de eerste zorgen toe. Daarna transporteren ze jou naar het ziekenhuis. Dit is een dure zaak als er een helikopter aan te pas komt.  
  • Medische kosten in het buitenland
    De kans is groot dat je ter plaatse nog extra verzorging nodig hebt vooraleer je gerepatrieerd kan worden. 
  • Repatriëring naar huis
    Ook deze kosten lopen snel op als je een vliegticket nodig hebt. Bij beenbreuk krijg je allicht twee stoelen en als je alleen reist dan stuurt men mogelijk een medisch begeleider op.

Bij een klassieke reisverzekering zijn er doorgaans beperkingen in de tegemoetkoming voor deze dekkingen. Is je verzekering niet toereikend dan kan je overwegen om een speciale wandelverzekering af te sluiten bij de Vlaamse Bergsportfederatie.

Wandelverzekering KBF

Meer informatie over de klim-en bergsportverzekering van het KBF Vlaanderen.

Vragen / Aanvullingen ?

Heb je niet gevonden wat je zocht? Stel hier je vraag!

Heb je zelf tips voor wandeltechnieken? Deel hier je kennis!